Rasulullah tlh b'sabda:
"Solatlah sebagaimana kamu melihat aku solat"
(HR Bukhari, Muslim, Ahmad)
Kini ada t'dapat p'selisihan diMalaysia(atleast ini apa yg ana tahu)ttg sifat solat yg sbnrnya,tulisan ini ana tidak mengikut mana2 mazhab ttp trus rujuk kpd Sunnah Rasulullah s.a.w.
scara ringkasnya sifat2 solat Rasulullah s.a.w ini ana petik dr buku "sifat solat Nabi s.a.w" oleh sheikh nasaruddin albani..
1.Takbir
"Sesgghnya solat seseorg x sempurna sblm dia b'wudhu' dn mlakukn wudhu'sesuai ktentuannya,kmudian dia mngucapkn Allahuakbar."
(HR Thabrani)
"bliau b'takbir dgn suara keras shingga t'dengar oleh org2 dblakang(makmum)"
(HR Ahmad)
2.Mengangkat kdua tgn
"Bliau m'angkt kdua tgnnya dgn m'buka jari2nya lurus keats
(tidak mrenggangknnya dn x pula m'genggamnya)dn mengangkatnya sejjr bahu
(HR Bukhari,Nasa'i)
ttp t'kdg sjjr (cuping) telinga
(HR Bukhari,Abu Dawud)
3.Meletakkan tgn didada ktika b'diri
"Baginda mletakkn kdua tgnnya didada."
(HR Bukhari,Abu Dawud,Tirmidzi dll)
"Baginda mletakkn(tapak tgn) knn diats punggung tapak,
p'gelangan dn lgn kirinya"
(HR Abu Dawud,Nasa'i dll)
4.Memndg tempt sujud dn khusyu'
"Ktika solat Nabi s.a.w biasa mnundukkn kpalanya dn mengarahkn
pndgnnya ke bumi."
(HR Baihaqi, Hakim)
5.Du'a2 Iftitah
Ada byk riwayat ttg du'a2 Iftitah antrnya spt yg kt bc kini,
6.M'baca Ta'awwwudz
7.M'Baca al-Fatihah
Rasulullah s.a.w m'bc BismIllahirRahmanirRahim dgn suara p'lahan.
(HR Bukahri, Muslim, Ahmad dll)
Nabi s.a.w m'bc al-Fatihah dgn b'henti stp ayat, x menyambung satu ayat dgn b'henti stp ayat,x menyambung satu ayat dgn ayat brikutnya.
(HR Abu Dawud)
7.Cara Ruku'
"Jika kamu ruku', letakkanlh kdua tgnmu pd kdua lututmu, kmudian
renggangknlah jari-jarimu, kmudian tenanglh smpi ruas tulang blakangmu mantapdi tempatnya"
(HR Ibn Khuzaimah, Ibn Hibban)
8.Cara Sujud
Sujud m'dahulukn dgn tangan
"Apabila seseorg diantr kamu b'sujud,jgnlah turun spt turunnya unta,ttp hendaklah ia letakkn kdua tgnnya sblm kdua lututnya."
(HR Abu Dawud)
"Nabi (turun) b'tumpu pd kdua tapak tgnnya (dn m'bukanya)"
(HR Abu Dawud, Hakim)
"serta mrapatkn jari2nya"
(HR Ibn Khuzaimah, Baihaqi, Hakim)
"dn m'hadapknnya ke arah kiblat"
(HR Baihaqi)
"Apabila kamu sujud,sujudlah dgn mnekan."
(HR Abu Dawud)
"Jg Baginda mnekankn kdua lututnya dn bhgn dpn kdua tpk kaki ke tanah"
(HR Baihaqi)
9.Duduk diantr dua sujud
"Nabi s.a.w kdg2 duduk iq'a,(iaitu duduk dgn mnegakkn tapak dn tumit kdua kakinya)"
(HR Muslim)
10.Menggerakkn jari telunjuk ktika duduk tasyahhud(tahiyyat)
"Nabi s.a.w m'gerak2kn jari tlunjuknya smbl m'baca du'a"
(HR Abu Dawud, Nasa'i, Ibn Jarud)
*bacaan tasyahhud jg ada byk riwayat spt du'a2 iftitah
11.Kewajipan Memohon perlindungan dr 4 hal
"Bila seseorg slesai m'baca tasyahhud(akhir),hendaklh dia memohon p'lindungan kpd Allah k4 p'kara,iaitu:
"Ya Allah, aku b'lindung kpd-Mu dr seksa api neraka jahannam,dr seksa 'azab kubur,dr fitnah hidup dn mati,dn dari fitnah Dajjal"
Slanjutnya hndklah ia b'du'a memohon kbaikan utk dirinya sesuai dgn kpentingannya"
(HR Muslim, Abu 'Awanah)
12.Mengucapkn salam
"Nabi s.a.w mengucapkn salam dgn b'paling kearah kanan dlm waktu yg sm mengucapkn assalamu'alaikum wa rahamtullah(shingga t'lihat pipi kanannya yg putih) dn b'paling ke kiri smbl beri salam(shingga t'lihat pipi kirinya yg putih)"
(HR Muslim, Abu Dawud, Nasa'i)
"kdg2 bliau mnambahkn kt "wa baraakatuh"
(HR Abu Dawud, Ibn Khuzaimah, Thabarani)
*Sifat2 ini dpetik dr tulisan Sheikh Nasaruddin Albani dlm bukunya "Sifat Solat Nabi s.a.w min Takbir ila Taslim"
ana tahu ada jg yg mnolak p'dapat bliau, tp apabila kt hndk mnolak x smestinya kt mesti mnolak orgnya skaligus krn bliau ada sumbgnnya jg.
*ttg p'selisihan qunut pl,imam-imam t'dahulu ada ktkn ttgnya:
Begitu baik sekali apa yang dikatakan oleh Ibnu Hazmin:
Dan qunut itu adalah zikrullah. Oleh itu melakukannya adalah baik dan meninggalkannya adalah harus.
Begitu juga dengan kata-kata Ibnu Taimiyah:
[para ulamak telah bersepakat mengatakan bahawa barangsiapa yang berqunut pada sembahyang subuh, sembahyangnya sah. Dan barangsiapa yang tidak berqunut, sembahyangnya juga sah. Begitulah juga qunut didalam sembahyang witir.]
Dan kata-kata Ibnul Qaiyim:
[Di samping itu para ulamak tidak mengengkari atas orang yang melakukan qunut secara berterusan, dan mereka juga tidak menganggap makruh orang yang melakukan qunut serta tidak menganggapnya sebagai bid’ah. Orang yang melakukannya tidak dianggap menyalahi sunnah.
Begitu juga, mereka tidak mengengkari orang yang orang yang mengengkari qunut ketika terjadi bencana. Mereka tidak menganggap orang yang tidak berqunut sebagai bid’ah. Juga tidak menganggap orang yang meninggalkannyasebagai menyalahi sunnah. Malahan para ulamak ini beranggapan bahawa
barangsiapa yang berqunut, maka itulah yang paling baik, dan barangsiapa yang meninggalkan qunut, maka sesungguhnya itulah yang paling baik.]
(Buhuth Wa fatawa Islamiyah Fi Qadhaya Muashirah, Syeikh Jadul Haq Ali Jadul Haq, hal.107-108)
Jika ada ksilapan dminta perbetulkn
Wallahu'alam
Sunday, September 28, 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment