Friday, July 25, 2008

SYARIAH ISLAM : HARUS DITERAPKAN SECARA BERTAHAP?

Pendapat yang mengatakan syariah Islam itu perlu diterapkan secara bertahap (tadarruj) sudah pun bermaharajalela di dalam dunia umat Islam hari ini. Di mana pun jua, pendapat ini sudah sebati di dalam benak kaum Muslimin. Pergilah ke pelusuk mana pun, yang mana umat Islam berada di dalamnya, pasti ada golongan yang tidak ketinggalan memegang, mendokong serta menerapkan idea ini.

Pelbagai hujah dan dalil yang diberikan dalam menyokong pendapat mereka ini. Antara hujah-hujah mereka adalah :

1) Al-Quran itu diturukan secara bertahap [1]. Bermakna, penerapan syariah Islam itu
juga bisa sahaja diterapkan secara bertahap.

2) Kaedah syara' mengatakan, "Sesuatu yang tidak dapat diraih sepenuhnya, jangan ditinggalkan seluruhnya". Justeru, jika kita tidak dapat menerapkan syariah Islam itu secara keseluruhannya, maka memadailah sedikit sahaja syariah Islam yang dapat kita terapkan.

3) Dunia hari ini dicengkam oleh para diktator yang zalim. Adalah mustahil untuk menerapkan syariah Islam itu secara menyeluruh.

Hujah-hujah di atas tiada lain hanya adalah untuk 'menghalalkan' perbuatan tangan-tangan
pendokong-pendokong idea tadarruj ini. Tidak keterlaluan jika Ideologi mengatakan bahawa kebanyakan daripada golongan-golongan yang memberikan hujah-hujah seperti di atas adalah pendokong demokrasi.

Dengan memberikan hujah-hujah ini, mereka boleh menghalalkan perbuatan mereka yang mendokong, menyertai serta mempropagandakan demokrasi. Hal ini bisa sahaja terjadi kerana mereka yakin dan percaya, untuk mendapat sokongan kaum Muslimin, mereka harus 'mengIslamkan' idea ini.

Benarkah syariah Islam itu perlu diterapkan secara bertahap? Relevankah hujah-hujah seperti di atas? InsyaAllah Ideologi akan membahaskannya.

Penerapan Sekularisme - Komunisme dan Kapitalisme

Setelah runtuhnya Daulah Khilafah Islamiyyah sejak tahun 1924 yang lalu, kita dapat menyaksikan munculnya ideologi-ideologi yang baru. Tiada lain, ideologi-ideologi itu adalah Komunisme dan Kapitalisme. Bagaimanakah penerapan ideologi-ideologi ini? Adakah ideologi-ideologi ini diterapkan secara bertahap? Tidak! Ideologi-ideologi ini diterapkan secara menyeluruh!

Lihat saja di Turki ketika itu. Bagaimana jatuhnya Khalifah Islam yang terakhir dan diusir keluar daripada Turki hasil daripada pengkhianatan yang dilakukan oleh Mustafa Kamal Attartuk Laknatullah. Beliau tidak bertindak untuk menerapkan sekularisme secara bertahap. Tetapi beliau secara total menerapkan ideologi kufurnya. Beliau tidak mengatakan, "Kita mestilah menerapkan sekularisme itu secara bertahap. Supaya hasil yang kita perolehi itu mantap dan berkesan". Sebaliknya beliau terus sahaja menerapkan ideologi kufur itu secara total. Pengharaman memakai hijab dan jilbab bagi wanita, pengharaman azan dan iqamah dalam bahasa arab dan seterusnya.

Hal yang sama juga bisa kita lihat di negeri-negeri kaum Muslimin yang lainnya. Di Malaysia, negeri tempat kita tinggal ini juga sama halnya. Sejarah penjajahan bermula dengan Portugis, Belanda, Jepun dan Inggeris bisa membuktikannya. Adakah mereka menerapkan ideologi mereka secara bertahap? Setelah mencapai kemerdekaan hasil bicara ehsan dengan British, dan orang-orang Melayu berjaya membentuk kerajaan sendiri, adakah pemimpin-pemimpin Melayu ketika itu menerapkan sekularisme secara bertahap?? Jawapannya tidak!

Tahun 1917 kita menyaksikan Uni Soviet (USSR) muncul dan melakarkan wilayah kekuasaanya di atas peta dunia. Adakah mereka menerapkan ideologi mereka secara bertahap setelah mendapat kekuasaan? Tetap sahaja tidak!

Jika ideologi kufur itu boleh diterapkan secara menyeluruh, tanpa sebarang rasa gusar dan takut.. mengapa tidak syariah Islam??

Allah s.w.t berfirman dalam Al-Quran :

"Allah tidak membebani seseorang, kecuali sesuai dengan kesanggupannya"
[Al-Baqarah : 286]

Maksud ayat diatas adalah, Allah tidak akan membebani ummat-Nya melainkan sesuai
dengan kesanggupan ummat-Nya. Adalah sesuatu yang mustahil bagi Allah apabila menyeru sesuatu kewajiban yang tidak mampu dilaksanakan oleh ummat dan diemban oleh ummat. Justeru, penerapan syariah Islam itu mampu dilaksanakan oleh ummat secara menyeluruh, sesuai dengan firman-Nya yang Maha Suci lagi Maha Benar.

Hujah-hujah Yang Dangkal Serta Menyeleweng

1) Al-Quran itu diturunkan secara bertahap [1]. Bermakna, penerapan syariah Islam itu
juga bisa sahaja diterapkan secara bertahap.

2) Kaedah syara' mengatakan, "Sesuatu yang tidak dapat diraih sepenuhnya, jangan
ditinggalkan seluruhnya". Justeru, jika kita tidak dapat menerapkan syariah Islam itu secara keseluruhannya, maka memadailah sedikit sahaja syariah Islam yang dapat kita terapkan.

Kedua-dua pendapat diatas adalah bathil! Memang benar ayat-ayat Al-Quran itu diturunkan oleh Allah s.w.t secara bertahap. Tetapi kita mengetahui bahawa ayat-ayat Al-Quran itu turun berdasarkan permasalahan, soal-jawab, pertelingkahan, perdebatan serta situasi politik ketika zaman nubuwwah (zaman kenabian). Berkenaan hal ini, maka muncul lah cabang ilmu Al-Quran yang disebut sebagai asbabun nuzul (sebab turunnya ayat Al-Quran).

Begitulah seterusnya jika berlaku sesuatu peristiwa dan permasalahan. Ayat-ayat Al-Quran yang merupakan wahyu daripada Allah s.w.t akan turun kepada Rasulullah s.a.w sebagai penyelesaian tuntas. Tidak ada satu qarinah pun yang menunjukkan bahawa syariah Islam itu diterapkan secara bertahap.

Golongan ini juga secara tidak lansung turut mengatakan bahawa Rasullullah s.a.w itu menerapkan hukum kufur. Bagaimana?? ...Begini : Jika Rasulullah s.a.w menerapkan syariah Islam secara bertahap atau dengan kata lain, menerapkan syariah Islam itu secara separuh-separuh. Bermakna separuh daripada hukum yang diterapkan adalah syariah Islam,dan separuh lagi semestinya hukum kufur. Ini bermakna Rasulullah s.a.w juga menerapkan hukum kufur! Ini jelas-jelas pendapat yang bathil! Tidakkah kalian berfikir wahai pendokong idea tadarruj?? Mana mungkin seorang Rasul yang maasom bisa melakukan kemaksiatan terhadap Allah s.w.t!! Ittaqullah!

Seterusnya, berpendapat bahawa syariah Islam secara menyeluruh itu tidak dapat diterapkan, juga bererti mengatakan syariah Islam itu tidak praktis! Ini bertentangan dengan aqidah dan keyakinan bahawa hanya Islamlah agama yang paling praktis untuk seluruh ummat manusia.

Apa yang pasti, Islam itu telah pun sempurna [2]. Dan ini juga adalah jaminan daripada Allah s.w.t tuhan sekelian alam. Apa pun alasannya, tidak boleh diterima sama sekali. Kerana tiada kompromi di dalam Islam. Dan jelas sudah bahawa ummat Islam hari ini wajib menerapkan syariah Islam itu secara menyeluruh sesuai dengan kesempurnaan Islam itu sendiri. [3]

3) Dunia hari ini dicengkam oleh para diktator yang zalim. Adalah mustahil untuk
menerapkan syariah Islam itu secara menyeluruh.

Ya, memang benar hari ini seluruh dunia dicengkam oleh para diktator kuku besi yang zalim. Mereka seboleh mungkin akan cuba menghancur binasakan usaha serta pejuang-pejuang yang ingin menerapkan syariah Islam secara keseluruhan. Namun di manakah logiknya "tidak mungkin dapat menerapkan syariah Islam itu secara menyeluruh" ??

Ketika Rasulullah s.a.w menerima wahyu yang pertama daripada Allah s.w.t, baginda hidup di dalam lingkungan masyarakat jahiliyyah. Yang mana kita semua mengetahui dengan jelas
segala kemaksiatan-kemasiatan yang mereka lakukan terhadap Allah s.w.t. Tidak cukup dengan itu, mereka juga adalah golongan diktator yang mencengkam seluruh daerah Hijjaz, termasuk Makkah. Seruan Rasulullah s.a.w disambut dengan caci maki, celaan, penangkapan, pengusiran, penyeksaan serta pembunuhan. Keaadaan ketika itu kurang lebih sama dengan situasi kita hari ini. Namun, tetap sahaja Rasulullah s.a.w bisa menerapkan syariah Islam itu secara menyeluruh. Bagaimana?

Rasulullah s.a.w menyedari hakikat bahawa penerapan syariah Islam secara menyeluruh itu tidak akan bisa terlaksana kecuali dengan wujudnya sebuah daulah. Di mana hanya dengan terwujud dan tertegaknya sebuah daulah sahajalah seluruh syariah Islam itu dapat diterapkan sekaligus. Hal ini terbukti berkesan! Dakwah dan perjuangan Rasul serta para sahabat selama 13 tahun di Makkah, berhasil mendirikan sebuah daulah Islam di Madinah. Dan ketika itulah seluruh syariah Islam itu diterapkan secara kaffah.

Jadi tidak mustahil syariah islam itu bisa diterapkan secara menyeluruh dalam kondisi dan situasi dunia hari ini. Rasul dan para sahabat telah membuktikannya. Cuma saja, kita hari ini perlulah menegakkan sebuah daulah dahulu sebelum dapat menerapkan syariah Islam secara menyeluruh.

Mendirikan Daulah Melalui Demokrasi..Wajarkah??

Umum mengetahui bahawa demokrasi bukanlah sistem Islam. Dan kewujudannya juga tiada lansung kaitan dengan Islam.

Ada juga yang mengatakan bahawa demokrasi bukanlah sistem Islam, tetapi ia (demokrasi)
adalah hikmah (kebijaksanaan) daripada kaum yang lain. Oleh itu ummat Islam bolehlah mengambil demokrasi memandangkan ianya adalah kebijaksaan yang datang daripada kaum yang lain. [4]

Hujah ini bathil! Kerana di dalam Islam ada terdapat konsep yang disebut sebagai Haldharah wa Madaniyyah. Haldharah adalah sekumpulan mafahim (sekumpulan pendapat) yang lahir daripada sesuatu pandangan hidup. Manakala Madaniyyah pula adalah benda-benda fizik yang lahir daripada sains dan teknologi. [5]

Kita ummat Islam dilarang untuk mengambil Haldharah selain daripada Haldhrah Islam itu sendiri. Haram hukumnya mengambil Haldharah barat. ini kerana Haldharah barat lahir daripada pemikiran yang memisahkan agama daripada kehidupan. Sedangkan Haldharah Islam lahir daripada wahyu Allah s.w.t.

Demokrasi adalah suatu sistem pemerintahan. Sedangkan Islam ada sistem pemerintahannya yang tersendiri, iaitu Khilafah Islamiyyah. Jadi adalah haram hukumnya mengambil, mendokong, menerapkan, mempropagandakan serta mengemban demokrasi.

Selain itu terdapat beberapa pilar yang terkandung didalam demokrasi yang jelas kekufurannya. Antara lain adalah :
1) Kedaulatan di tangan rakyat
2) Rakyatlah yang berhak menggubal hukum

Pilar-pilar ini bertentangan dengan islam. Ini kerana, kedaulatan yang sebenarnya adalah milik syara'. Dan hak untuk membuat hukum adalah mutlak milik Allah s.w.t. Justeru, jelas bahawa demokrasi adalah haram untuk diterapkan. Begitu juga hukumnya untuk bergabung serta berkongsi kuasa di dalamnya.

Ideologi juga ingin menegaskan di sini bahawa, tiada satu pun negeri-negeri ummat Islam yang berjaya menerapkan syariah Islam itu secara menyeluruh dengan bergabung dan menerapkan demokrasi. Sebut sahajalah negeri apa pun, dan dimana pun jua. Hatta Palestin yang diterajui oleh HAMAS juga tidak mampu untuk menerapkan syariah Islam itu secara menyeluruh. Apatah lagi untuk mengembalikan kemulian ummat Islam seperti zaman keemasannya dahulu.

Bagi mereka yang bergabung dengan demokrasi, ingatlah..bahwa Allah s.w.t berfirman
di dalam Al-Quran :

"Siapa sahaja yang tidak berhukum dengan hukum Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang kafir" [Al-Maidah : 44]

Ibnu kathir di dalam tafsirnya mengambil pendapat Ibnu 'Abbas r.a. bahawa, siapa pun yang tidak meyakini kelayakan syariah Islam, ataupun satu sahaja daripada syariah Islam, maka orang itu adalah orang-orang yang kafir. Selain itu, penguasa yang menjalankan kekuasaannya berdasarkan aturan selain daripada Islam sambil menyakini apa yang dilakukannya adalah benar, maka ia kufur. Akan tetapi, penguasa yang menjalankan sistem kufur, tetapi ia sedar bahawa ia melakukan kekufuran, maka ia tidak dikatakan kufur, tetapi berdosa besar. [6]

Kembalilah Kepada Islam

Wahai seluruh kaum Muslimin. Allah s.w.t menyeru kepada kita semua dengan firman-Nya :
"Apa sahaja yang dibawa oleh Rasul, maka ikutilah ia, Dan apa sahaja yang ditegah oleh
Rasul maka jauhi lah ia "
[Al-Harsy : 7]

Jelas sudah kepada kita bahawa rasul s.a.w itu menerapkan syariah Islam itu secara menyeluruh. Dan penerapan itu tiada lain hanya adalah dengan tertegaknya sebuah daulah Islam, yakni daulah Khilafah Islamiyyah.

Kaedah mendirikan sebuah daulah Khilafah Islamiyyah juga telah ditunjukkan secara jelas dan nyata oleh Rasul s.a.w. Baginda tidak mengambil demokrasi untuk menerapkan sebuah daulah. Baginda tidak pernah berkompromi dengan sistem kufur, walupun pada hakikatnya baginda ditawarkan untuk menjadi penguasa Makkah.

Tidak mungkin syariah Islam itu boleh dicampur-adukkan dengan sistem kufur. Kerana Islam adalah satu-satunya agama wahyu yang diterima dan diredhai oleh Allah. Agama yang suci dan penuh baraqah. Menjadi kewajiban kita semua wahai seluruh kaum Muslimin untuk memperjuangkan serta menerapkan syariah Islam itu sesuai dengan cara dan kaedah ayng ditunjukkan oleh Rasulullah s.w.t. Mana mungkin kita lebih rela mengikuti jejak-jejak kotor yang ditinggalkan oleh Yahudi dan Nasrani..dan membelakangkan Rasulullah s.a.w.

WAHAI SELURUH KAUM MUSLIMIIN! MENGAPAKAH KALIAN BERPALING SETELAH DATANG PETUNJUK YANG JELAS KEPADAMU?? MENGAPAKAH SISTEM KUFUR JUA YANG KALIAN TERAPKAN SEDANGKAN JELAS KEKUFURANNYA?? MENGAPAKAH KALIAN MASIH TIDAK MEYAKINI KEBENARAN DEENULLAH INI?? MENGAPAKAH KALIAN TIDAK MEMPERJUANGKAN SISTEM-SISTEM YANG JELAS DATANGNYA DARIPADA ALLAH?? MENGAPAKAH KALIAN MENGABAIKAN KEWAJIBAN YANG TELAH ALLAH FARDUKAN KEPADA KALIAN?? BANGKITLAH WAHAI SAUDARAKU!! CUKUP SUDAH KITA TERJERUMUS KE LEMBAH YANG HINA!! MASANYA TELAH TIBA UNTUK KITA KEMBALI KE PUNCAK KEMULIAAN!! DAN KEMULIAAN ITU TIDAK AKAN TERCAPAI TANPA ADANYA DAULAH!! DAULAH KHILAFAH ISLAMIYYAH!! ALLAHU AKBAR!! Ya Allah..saksikanlah bahawa aku telah menyampaikan!

Nota Kaki :

Rujukan utama : The Methode To Re-Establish The Khilafah, Syabab Inggeris
[1] Rujuk : Surah Al-Furqan (25), Ayat 32
[2] Rujuk : Surah Al-Maidah (5), Ayat 3
[3] Rujuk Surah Al-Baqarah (2), Ayat 208
[4] Rujuk : I.P.S, Hafidz Abdurrahman
[5] Rujuk : Nizham Al-Islam, Taqiuddin An-Nabhani
[6] Rujuk : Tafsir Al-Quran, Ibnu Kathir

No comments: